Vores chat er til dig, der vil skrive om det, der fylder – vi frivillige vil lytte, støtte og anerkende dig i det, du kommer med.

Chattens åbningstider

Mandag

16:00 – 20:00

Tirsdag

16:00 – 20:00

Onsdag

16:00 – 20:00

Torsdag

16:00 – 20:00

Fredag

16:00 – 20:00

Lørdag

16:00 – 20:00

Søndag

16:00 – 20:00

Snak med os anonymt

Du mellem 16-35 år. Du er anonym og kan derfor fortælle præcis, hvordan du har det. I chatten kan du vende stort og småt. Om det er ensomhed, angst/nervøsitet, kærestesorg, tristhed eller lavt selvværd. Frivillige sidder klar og kan give dig støtte og andre øjne på det du går rundt med. Chatten kan give dig rum til det, der ellers kan føles svært at tale om – så giv dig selv lov til at tale om det, der fylder hos dig.

Obs: Selvom chattens åbningstider er mandag-søndag 16-20, så kræver det at der er frivillige, som kan tage en vagt. Det er ikke altid tilfældet og du kan derfor risikere at komme ind i tidsrummet og der står at der er lukket. Vi forsøger hele tiden, at fylde vagter op så godt vi kan.

UngTilUng’s chatrådgivning er akkrediteret af Rådgivning Danmark

Det betyder, at rådgivningen har været igennem en vurdering af, hvorvidt tilbuddet lever op til en række fælles standarder for kvalitet i gratis, sociale rådgivningstilbud. I løbet af processen er vi blevet målt på en række kriterier inden for temaer som faglig tilgang og metode, kompetencer, ledelse, etik og lovgivning. Derfor er vi meget stolte af, at vi har fået kvalitetsstemplet. Det viser både vores brugere og samarbejdspartnere, at vi leverer rådgivning af høj kvalitet til unge, der har brug for nogen at tale med.

“Jeg blev mere optimistisk på fremtiden og næste skridt“

Hvem chatter du med?

Vi er frivillige unge mellem 18-35 år, som selv har været gennem forskellige udfordringer i livet. Vi ved derfor, hvordan det kan føles og ved, at det kan være svært at tale om det, du kæmper med. Og vi er her for, at du kan have et sted, hvor du kan snakke om alt det, der fylder. Vi har alle taget UngTilUngs uddannelse, der har klædt os på til at sidde i chatten og lytte, støtte og anerkende dig og vi får jævnlig supervision.

Ofte stillede spørgsmål

Når en chatsamtale er slut, vil chat-vinduet stå åbent, indtil du selv lukker det. I kan derfor sagtens sige farvel og den frivillige kan lukke chatten, men du vil stadig kunne se, hvad I har skrevet om, indtil du selv lukker vinduet. Du har derfor tid til at sidde efter jeres snak og gennemlæse, hvad I har skrevet om. 

En samtale varer typisk mellem 10-60 minutter. Vores frivillige er tilgængelige på chatten i 2 timer ad gangen – der er åbent fra 16-20, så det betyder, at der er vagtskifte kl. 18. Her kommer nye frivillige ind på chatten, men hvis du har brug for at chatte videre, kan din samtale overføres til en af de nye frivillige. 

Du vil kunne opleve at komme ind i chatten, men ikke kommer ind og snakke med en frivillig. Det vil være fordi, at du så sidder i en vente kø. I gennemsnit er der 10 min ventetid, hvis du ender i køen. Du vil høre en ringetone, når det er din tid til at komme ind i chatten. Du kan også opdage, at der vil optaget ved chatten. Det betyder at ventetiden er længere end 15 min og du kan prøve at komme igen senere på dagen.

Vores værdier bygger på et ligeværdigt møde mellem jer der bruger chatten og vores frivillige. Vores frivillige bidrager til, at du i chatten føler dig set, hørt og forstået. De frivillige møder dig med respekt, anerkendelse og accept omkring din situation. De frivillige har forståelse for vores forskelligheder. Mange af vores frivillige har selv gået igennem svære udfordringer og vi tror på, at egne erfaringer skaber en værdi igennem end ekstra forståelse for, at have det svært. De frivillige støtter, sparre og hjælper også hinanden og får supervision fra medarbejdere i UngTilUng. Alt sammen, så vi kan give den bedst mulige rådgivning til dig.

UngTilUng har 5 etiske principper, som understøtter rådgivningen.

  1. Fortrolighed, anonymitet og tavshedspligt: Alle brugeres identitet og de oplysninger, de deler, skal beskyttes. Der skal være klare retningslinjer for, hvordan data behandles, og ingen oplysninger må deles uden samtykke. Rådgiverne har tavshedspligt, men følger pligt ift underretning og afværgerpligt. 
  2. Empati: Rådgivningen skal være baseret på respekt, empati og forståelse. Rådgiverne skal forstå og acceptere brugernes forskellige baggrunde, værdier og livsstile uden at dømme.
  3. Kompetence: Rådgiverne skal have tilstrækkelig uddannelse, træning og erfaring til at kunne yde effektiv og ansvarlig støtte til brugeren. Der skal være løbende muligheder for supervision.
  4. Grænser og sikkerhed: Der er klare retningslinjer for, hvordan rådgiverne skal håndtere situationer, hvor brugerne har svære udfordringer, som ikke kan håndteres i rådgivningen.
  5. Ingen diskrimination: Rådgiverne må ikke diskriminere brugerne på baggrund af køn, race, religion, seksuel orientering, handicap eller andre karakteristika. Alle skal have lige adgang til støtte og ressourcer.

At det er en anonym chat betyder, at du ikke vil kunne genkendes ud fra de oplysninger du giver. Vi spørger dig indtil din alder, køn og region. Det gør vi, da vi skal vise statistikker til socialstyrelsen, som støtter os. Udover dette har den frivillige ingen oplysninger om dig – du kan derfor selv styre, hvad du fortæller og hvilke oplysninger du giver den frivillige. 

Det er tilfældigt, hvem der er på vagt og du kan derfor ikke vælge, hvem du vil chatte med af frivillige. Hvis du ønsker at få tildelt en fast rådgiver, så er vores samtaleforløb for dig.

Ja, det er der. I chatten forventer vi, at du skriver til den frivillige med respekt og tolerance, så chatrummet kan være trygt og rart for jer begge at være i. Hvis vi oplever grænseoverskridende adfærd, siger vi roligt fra og vil forsøge at få samtalen tilbage på sporet. Hvis det ikke lykkedes vil vi afslutte samtalen. Vi er selv unge frivillige, der har forskellige grænser, som skal respekteres.

Denne chat er ikke til dig, der er akut selvmordstruet eller på anden måde er i livsfare. Vi frivillige er ikke uddannet indenfor akut psykisk hjælp, så hvis du er i livsfare, så ring 112. Hvis du har akutte selvskade- eller selvmordsplaner, så se vores guide til anden hjælp her.

Hvis du som frivillig eller ung i chatten ønsker at klage over en chatsamtale, så kan du sende en email til hej@ungtilung.com eller du kan anonymt bruge vores kontaktformular her.

Efter klagen er modtaget vil du modtage en bekræftelse, hvis du har opgivet email. Derefter vil vi reagere hurtigts muligt på klagen og senest indenfor 14 dage og vende retur med svar på, hvad vi i praksis gør ved klagen. 

Er et samtaleforløb noget for dig?

Er et samtaleforløb noget for dig?

Samtaleforløbet er til dig, som ønsker at arbejde med dig selv i et længerevarende forløb. Her vil du få tilknyttet en fast rådgiver, som vil støtte dig i din udvikling.