Introen er ovre: tre steps til at blive en god studerende

De første dage på studiet er både de sværeste og de letteste, næsten uanset om du lige er startet, eller om det er dit sidste år. I løbet af de første dage bliver man bombet med information om alt lige fra hvor toiletterne er, til hvad dine medstuderendes insta er og om selve fagene. Man er fyldt op både praktisk, fagligt og socialt, og det gør dagene hårde – men forhåbentlig også gode. Til gengæld er det, der kommer bagefter, på sin vis både bedre og sværere. Nu skal selve studiet til at begynde. Og hvordan får man så en så god en tid som muligt, imens man studerer?

Jeg vil give dig tre tips fra én studerende til en anden. Og først vil jeg starte med en disclaimer; de er sygt banale. Du har hørt dem alle sammen før, så det er ikke nyhedsværdien, du skal læse videre for. Det er derimod begrundelsen, jeg håber vil give mening. Og sandheden er, at de her råd er så gode, at de ikke kan gentages nok. Så here goes. Du skal:

1.Læse

Den havde du ikke regnet med, vel? Spøg til side, så er det her faktisk det første råd, jeg altid giver videre. Jeg har ofte fået det modsatte råd, nemlig at ’du behøver ikke læse alting, du skal bare blive rigtig god til at skimme og dele noter’. Jeg ved ikke, om det virker for nogen, så skal du være så velkommen til at blive verdens bedste skimmer, men det har aldrig virket for mig. Den gode gamle regel med, at det nok hjælper lidt på forståelsen, hvis man faktisk læser, virker til gengæld hver gang. At trave sig igennem stoffet er faktisk hjælpsomt. Jeg plejer at skrive noter i hånden ved siden af, så slipper man nemlig for at falde i den fælde bare at kopiere tekst over i sine egne noter og får i stedet anledning til at formulere det faglige selv. Det hjælper også med at huske bedre (faktisk 30% bedre) og giver samtidig noter, man faktisk selv forstår. Der kan selvfølgelig sommetider være meget læsning, men min erfaring er, at det altid er værd at have læst. Undervisningen er baseret på det, og det er sådan, du får mest med derfra. Og så behøver læsning faktisk heller ikke at være forbundet med så meget negativt, det er da fedt at kunne sætte sig ind i noget nyt bare ved at åbne en bog eller en PDF-fil! Så give it a try: når man først kommer ind i rytmen, skal der altså ikke superkræfter til.

2.Øve
Jeg fandt ret hurtigt ud af, at det der med at møde op til en mundtlig eksamen uden at have øvet mig, det kommer der ikke ret meget godt ud af. Det kan være fristende bare at ’wing it’, fordi det er hårdt og kedeligt at øve sig, men det er (ligesom det med læsningen) det hele værd, hvis man gerne vil have en god forudsætning for en god oplevelse. Jeg plejer at læse alle mine noter igennem op til eksamen, og imens skriver jeg alle de begreber, teoretikere, tekster osv. ned, som jeg forestiller mig, at jeg kan blive spurgt om eller skal kunne. Derefter finder jeg svarene på dem, skriver dem ned i stikordsform, og så får jeg et (stakkels) familiemedlem eller en ven til at læse det, jeg skal huske, op, hvorefter jeg skal kunne forklare det udenad. Det plejer faktisk er være vildt fedt at have nogen at øve med, og vigtigst; det hjælper! Hvem skulle have troet at det at øve, indtil man er liiige ved at kaste op over, hvor godt man kan stoffet, faktisk ville virke?

3.Deltage
Denne her er også en klassiker. Men jeg vil dog forsøge at give den et tvist og tilføje, at der er mange måder at deltage på. Nogle er rigtig glade for at række hånden op og deltage i ping-pong med underviseren. Andre tænker mere over tingene selv eller med studiegruppen. Alle måder er helt okay. Det vigtigste er faktisk bare at deltage. Det betyder, at man selvfølgelig møder op (lad være med at prøve at gætte om det, der skal gennemgås lyder relevant i dag, for det er umuligt at vide, bare mød op) og at man forbereder sig. Måske tænker man endda over nogle af de ting, man har gennemgået, bagefter. Måske fortæller man det til venner, familie, studiegruppen eller et kæledyr. Det kan faktisk være vildt fedt at opleve den undren, der kommer i deres øjne, når man fortæller om noget nyt, som måske også er nyt for dem. Og der er også den bonus ved det, at man øver sig i at formulere det, man lærer. Det vigtigste er bare, at man oplever, at studiet faktisk giver nye perspektiver på verden, på en selv, og på det faglige. Det kræver bare en indsats. Deltagelse. Så deltag, tænk, oplev, kast dig ud i det, for uddannelse er sygt fedt, selvom man skal læse, øve og deltage. Var det ikke også derfor du meldte dig ind in the first place?